Opalování je zdravé!
Opalujte se bez ochrany – vyhnete se rakovině. Věřte nebo ne, titulek je ze
švédského deníku Aftonbladet z pondělí 23. května 2005. V článku také stojí, že
„nové poznatky ukazují, že opalování může zabránit vzniku rakoviny – místo aby
onemocnění vyvolalo“.
„Lotion může zvýšit riziko“ (také titulek Aftonbladet)
Titulek Aftonbladet vychází z přednášky, s kterou vystoupil profesor Edward
Giovannucci na každoroční konferenci Amerického institutu pro výzkum rakoviny,
pořádané letos v Arnaheimu, Kalifornie. (5) Podle profesora Giovannucciho se
zvyšuje riziko vzniku rakoviny při používání ochranného opalovacího krému,
protože se zastavuje produkce vitaminu D. Tuto teorii podporuje mnoho v nedávné
době provedených studií (o tom více později).
S tím souhlasí i přední švédští vědci. Když se jeden novinář zeptal profesora
Olle Larkö, co si myslí o studii, která prokázala, že ochranné opalovací krémy
mohou způsobit rakovinu kůže, řekl: „To tušíme už dlouho“. Olle Larkö je
profesorem dermatologie v nemocnici Sahlgrenska sjukhuset v Göteborgu a jedním z
předních švédských vědců v oblasti kožních onemocnění.
Senzační objev
Profesor Giovannucci byl během prezentace svých nových poznatků v Arnaheimu
docela provokativní. Řekl mimo jiné, že „vitamin D může zabránit 30 úmrtím na
každé úmrtí způsobené rakovinou kůže“. Dále řekl, „vyzývám vás všechny, abyste
se pokusili najít nějakou oblast či odvětví nebo vůbec něco, co tak jasně působí
proti rakovině jako vitamin D. To co jsme objevili, je skutečně senzační!“
Opalování je účinný způsob léčby rakoviny plic.
Už dlouho se ví, že vitamin D zabraňuje vzniku různých druhů rakoviny. Tato
studie je první, která prokazuje pozitivní vliv vitaminu D při léčbě osob, které
již rakovinu mají – v tomto případě rakovinu plic. Bylo zkoumáno 456 pacientů s
rakovinou plic v časném stadiu. Osoby, které měly v krvi vysokou koncentraci
vitaminu D, měli podstatně větší naději na přežití než ti, kteří měli nízkou
hladinu vitaminu D. Pětiletá doba přežití byla 72 % u osob s vysokými hodnotami
proti 29 % u osob, které měly nízké hodnoty. Vitamin D má mnoho pozitivních
vlastností, které vysvětlují, proč jej lze použít při léčbě rakoviny, např. že
potlačuje nekontrolovaný růst buněk.
Doporučení pro opalování se mění
Prezentace vzbudila velkou pozornost a projev zapůsobil na vedoucího
epidemiologa Americké společnosti pro rakovinu (ACS) Michaela Thuna tak, že
Americká společnost pro rakovinu provede úpravu doporučení pro opalování.
Michael Thun dále řekl, „Nyní existují důkazy, že vitamin D může zabránit vzniku
rakoviny, a lze jej použít při léčbě již rozvinuté rakoviny“. Bude zajímavé, co
přiměje švédské organizace a úřady (např. Rakovinový fond a Státní ústav pro
ochranu před zářením - SSI), aby došly ke stejnému závěru. Profesor Giovannucci
se domnívá, že „státní úředníci věnují příliš mnoho času tomu, že straší
Američany před sluncem“. Totéž lze říci o švédských úřednících. V USA se naopak
zajímají o nejnovější výsledky výzkumů.
Prezentaci profesora Giovannuccise (obrázky a zvuk na zpětném projektoru)
najdete na této
webové adrese.
Čerstvé výzkumy ukazují na pozitivní účinky opalování, pokud jde o to zabránit
vzniku rakoviny. Studie profesora Giovannucciho ukazují, že v podstatě výskyt
všech forem rakoviny lze snížit, dodá-li se tělu více vitaminu D. Zvýšení 25-hydroxyvitaminu
D (viz rámeček o vitaminu D) v těle o 25 nmol/l by mohlo snížit:
• vznik rakoviny o 17 %
• úmrtí na rakovinu o 29%
• vznik rakoviny zažívacího traktu o 43%
Je třeba souhlasit s tím, že je to senzační zjištění.
Abychom dosáhli takového zvýšení 25-hydroxyvitaminu D, bylo by třeba dodat 1500
IE vitaminu D3 orálně denně, domnívá se profesor Giovannucci. To jsou vyšší
dávky, než běžně doporučované, což také znamená, že bychom museli pobývat na
slunci podstatně déle, než jak se dříve doporučovalo.
Mnohé nezávislé vědecké studie publikované v minulém roce (2004 a 2005) ukazují,
že výskyt rakoviny prostaty (6) (7) (8), rakoviny prsu (9), rakoviny kůže (10),
kardiovaskulárních onemocnění (11) a rakoviny lymfatických žláz (12) se snižuje
v důsledku vitaminu D vytvářeného při opalování.
V jedné ze studií porovnávali badatelé ze tří různých ústavů pro výzkum rakoviny
450 pacientů s velmi těžkou rakovinou prostaty se 455 muži odpovídajícího věku a
se stejným zázemím, kteří nemocí netrpěli. Zjistilo se, že u mužů, kteří se
opalovali málo, bylo dvakrát tak velké riziko, že onemocní rakovinou prostaty,
než u mužů, kteří se opalovali pravidelně a hodně – v průměru 20 hodin týdně
nebo více. (7)
V jiné studii bylo porovnáváno 1029 mužů, kteří onemocněli rakovinou prostaty se
skupinou 1371 zdravý muž odpovídajícího věku a návyků kouření. Zjistilo se, že u
mužů, kteří mají vyšší hladinu 25-hydroxyvitaminu D i 1,25-dihydroxyvitaminu D
než je průměr, je o 45 % nižší pravděpodobnost, že onemocní rakovinou prostaty.
(8)
Ve švédsko-dánské studii publikované letos se sledovaly zvyklosti opalování u
3187 pacientů, kteří onemocněli rakovinou lymfatických žláz. Existovala
hypotéza, že k rozvoji rakoviny lymfatických žláz přispělo opalování, a
provedení studie to mělo dokázat. Místo toho se zjistilo, že osoby, které se
hodně opalovaly (čtyřikrát týdně nebo více ve věku 20 let), vykazovaly o 30 – 40
% menší riziko onemocnění rakovinou lymfatických žláz (Non-Hodgkin Lymfom) v
porovnání s osobami, které se neopalovaly vůbec. Studie také prokázala, že čím
více se člověk opaluje, tím nižší je riziko vzniku rakoviny lymfatických žláz.
(12)
Výsledky citovaných studií jsou minimálně senzační.
Ochranné opalovací krémy zvyšují riziko vzniku rakoviny – zabraňují tvorbě
vitaminu D.
Vraťme se k diskuzi o opalovacích krémech. Mnozí badatelé se nyní domnívají, že
opalovací krémy způsobují mnohem více případů vzniku rakoviny než kolika
zabrání. Nabízí se otázka, zda opalovací krémy vůbec zabrání nějakému typu
rakoviny – zvláště používáme-li nejběžnější opalovací krémy, které celkem vzato
pouze odfiltrují záření UVB.
Výzkumní pracovníci v Austrálii jako první začali mít podezření, že ochranné
opalovací krémy jsou skutečnou příčinou zvýšeného výskytu rakoviny kůže. Zvýšený
výskyt maligního melanomu se ukázal být zvlášť velký v Queenslandu. Nikde jinde
v Austrálii nebyl tak vysoký podíl maligního melanomu. Tam také již dlouhou dobu
probíhá velká reklamní kampaň na používání ochranných krémů na opalování. Studie
také prokázaly, že největší nárůst maligního melanomu je v zemích, kde probíhala
největší reklama, aby lidé používali ochranné krémy na opalování. (14)
Většina ochranných opalovacích krémů obsahuje rakovinotvorné látky.
Většina opalovacích krémů obsahuje jako aktivní složky různé chemické sloučeniny
(např. benzofenon, Oktyl Methoxycinnamate aj.) Ukázalo se, že nejběžnější
používané chemikálie zvyšují absorbování nervových jedů kůží (15) a přeměňují se
na nestabilní chemické látky, které jsou karcinogenní. (16)
Dr. Cedrik Garland a Dr. Frank Garland vypracovali několik studií a jsou
přesvědčeni o tom, že zvýšené používání ochranných opalovacích krémů je hlavní
příčinou zvýšeného výskytu rakoviny kůže. Mnohé studie, které provedli, toto
podporují, mj. že muži, kteří často používají opalovací krémy, vykazují vyšší
sklon k onemocnění maligním melanomem. (14) Vědci ze tří různých evropských
ústavů pro výzkum rakoviny vypracovali studie, které poukazují na jasnou
souvislost mezi používáním ochranných opalovacích krémů a rizikem onemocnění
maligním melanomem. Byla vypracována studie na 631 dětech z první třídy ve
čtyřech různých městech (Brusel, Bochum, Lyon och Řím). (17) Existuje tedy mnoho
vědeckých studií, které prokazují, že příčinou zvýšeného výskytu rakoviny kůže
je zvýšené používání ochranných opalovacích krémů.
Ultra Tan proto doporučuje ochranné opalovací krémy nepoužívat, a proto tyto
krémy ani neprodává. Upozorňujeme, že ochranné krémy na opalování nemají nic
společného s opalovacími krémy, které prodává Ultra Tan (Soleo), které
prohlubují opálení a pečují o pokožku (hydratační složky).
Shrnutí:
• Stále více studií ukazuje, že opalování je zdravé.
• Typ vitaminu D, který se při opalování tvoří v kůži, může působit proti vzniku
rakoviny a lze jej použít i při léčbě rakoviny.
• V posledních měsících bylo publikováno několik studií, které prokazují, že
opalování působí proti vzniku většiny druhů rakoviny včetně rakoviny kůže.
• Nejnovější zprávy z výzkumu ovlivnily i Americkou společnost pro rakovinu (ACS)
a její postoj k opalování se stal pozitivnějším. Proto dochází k úpravě
doporučení pro opalování.
• Ochranné opalovací krémy zabraňují tvorbě vitaminu D a obsahují navíc
karcinogenní látky.
• Mnozí badatelé se mají podezření nyní, že příčinou zvýšeného výskytu rakoviny
kůže jsou ve skutečnosti opalovací krémy.
• Ochranné krémy na opalování nemají nic společného s opalovacími krémy, které
prodává Ultra Tan (Soleo), které prohlubují opálení a pečují o pokožku
(hydratační).
Ultra Tan proto doporučuje nepoužívat ochranné opalovací krémy, a proto tyto
krémy ani neprodává.
Upozorňujeme, že ochranné krémy na opalování nemají nic společného s opalovacími
krémy, které prodává Ultra Tan (Soleo), které prohlubují opálení a pečují o
pokožku (hydratační složky).
Upozornění!
Nejdůležitější teze uvedené v článku doprovází poznámka pod čarou. Odkazuje na
seznam pramenů vpravo a informuje o vědecké studii, která tezi potvrzuje.
Poznámka pod čarou obsahuje podrobné odkazy ohledně názvu studie, místa
publikování, doby vypracování a autora/ů studie.
Nejdůležitější teze uvedené v článku doprovází poznámka pod čarou. Odkazuje na
seznam pramenů vpravo a informuje o vědecké studii, která tezi potvrzuje.
Poznámka pod čarou obsahuje podrobné odkazy ohledně názvu studie, místa
publikování, doby vypracování a autora/ů studie.